De toekomst van: hoe we kopen

lees verder
De toekomst van hoe we kopen

<div class="rich-text-plate-black"><h2>een ode aan vernieuwing</h2>Wij zien een wereld die continu in ontwikkeling is. Ontwikkeling gestuwd door ondernemers en innovators die kansen zien en visies nastreven. Wij zijn geïnspireerd door organisaties die veranderingen omarmen en het lef hebben om actie te ondernemen. Door mensen die het verschil willen maken, in oplossingen denken en durven te vernieuwen. Door en voor hen brengen wij een ode aan vernieuwing. In de komende maanden gaan we een vijftal thema’s behandelen waaraan ons team in de afgelopen periode heeft gewerkt. We laten zien welke bewegingen we waarnemen en hoe we hier - in samenwerking met onze opdrachtgevers uit diverse markten en sectoren - invulling aan hebben gegeven. In deze blog kijken we naar het thema kopen.</div>

Ons consumentengedrag bevat een grote tegenstrijdigheid. Het gemak waarmee we met een druk op de knop een artikel, dat aan de andere kant van de wereld ligt, de volgende dag in huis hebben maakt de drempel om meer en meer te kopen steeds lager.

“Het aantal invoeraangiften is gestegen met 20 tot 30 procent, de douane heeft extra personeel nodig, de werkdruk rijst de pan uit. Een van de oorzaken: de populariteit van de Chinese webgigant Alibaba. Volkskrant 31-10-2018

Anderzijds worden bedrijven en consumenten opgeroepen om bewuster om te gaan met grondstoffen, producten en processen. Het Parijs Akkoord, de UN Sustainability Goals en ons eigen klimaatakkoord geven allen aan dat we bewuster met onze geleende aarde om moeten gaan.

In een wereld waar groei het paradigma is, creëert deze tegenstrijdigheid een spanningsveld. We beschikken over meer, maar moeten minder. We moeten veranderen, maar willen niet inleveren.

Voor bedrijven en merken ligt hierin een kans. De kans om te laten zien wat je komt brengen in plaats van wat je komt halen. Met name bij nieuwe modellen zoals “as a service” is het van belang dat men niet verkoopt, maar helpt bij het oplossen van een probleem.

Samen met opdrachtgevers zijn we dit spanningsveld aan het onderzoeken. Hoe kunnen we de balans vinden tussen commercie, duurzaamheid en de betekenis van onze aankopen?

“Hoe kunnen we de balans vinden tussen commercie, duurzaamheid en de betekenis van onze aankopen?”

van bezit naar gebruik

Een steeds vaker voorkomend concept is ‘product as a service’: men betaalt voor gebruik in plaats van bezit. Hierbij ligt de verantwoordelijkheid van kwaliteit en duurzaamheid bij de producent waardoor het in zijn belang is om een zo goed mogelijk product te leveren dat zo lang mogelijk mee gaat. Het verdienmodel zit in de duur van de relatie en dus de houdbaarheid en de kwaliteit van het product. Een voorbeeld hiervan is Stad-up. Hierbij vraagt de gemeente Enschede van autobedrijf Baan Twente om mobiliteit te leveren in plaats van auto’s. Hierdoor verandert het gehele verdienmodel van Baan Twente van het leveren van een product naar het leveren van een dienst. Want de auto moet niet alleen rijden, hij moet ook gedeeld, gereserveerd en geopend worden met een app. En zodra hij stuk is, is dit niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van Baan om het op te lossen. Mobility as a service.

maken wat nodig is

Al onze bewegingen genereren data. Kan dit uiteindelijk zorgen voor een betere aansluiting tussen wat producenten maken en consumenten afnemen? Big data en AI maken mogelijk dat we inzicht kunnen krijgen en kansen kunnen benutten die voorheen onbekend waren. Door trends in een zo vroeg mogelijk stadium te spotten weten we wat er speelt, waar behoefte aan is en kunnen we precies maken wat nodig is en beperken we onnodige productie en waste. Dit idee is het fundament van Trendata: het zichtbaar maken van verborgen marktpotentieel.

gemaakt voor het leven

Bij producten zoals in de meubelindustrie ligt de focus veelal op design en comfort. Maar wat als we de focus verleggen naar toepassing? Wat als het interieur meebeweegt met jouw leven? Met Seiger Wonen hebben we hiervoor ‘Wonen voor het leven’ ontworpen. Dit concept zet de levensstijl en levensfase centraal en daarbij worden de juiste producten geselecteerd. Het resultaat zijn producten die passen bij de levensstijl van een gezin met kleine kinderen of juist een gepensioneerd stel. Leven georiënteerd in plaats van product georiënteerd. Wonen voor het leven.

Wil je weten wat INC voor jouw bedrijf kan betekenen?

Wil je meer weten over het thema 'kopen' of over de diensten van INC? Wij denken graag met je mee en helpen je graag verder. Neem contact met ons op om erachter te komen wat INC voor jouw bedrijf kan betekenen.

Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel
Nieuws

INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees dit artikel
Blog

3 tips voor een nieuw business model

lees dit artikel

Lees meer

No items found.
No items found.