kans

Bakker van Maanen, de ambachtelijke bakkerijonderneming met meer dan vijftig verkooppunten stapte in 2013 uit de Smaeckgroep, een samenwerkingsverband van zes ambachtelijke bakkerijen in de Randstad en Noord-Brabant, om op eigen benen te gaan staan. 

oplossing

Bakker van Maanen wil mensen in de buurt bij elkaar brengen. Het oude model van snelle verkoop en actiematig werken is getransformeerd naar een nieuw model waarbij brood als verbinder dient voor de ontmoeting.  

resultaat

Een nieuw retailconcept waarbij snelheid en verkoop vervangen zijn door ambacht, gastvrijheid en vooral plekken om samen te komen en te ontmoeten. De nieuwe winkels beschikken over een eigen bakkerij, een ontmoetingsplek en de mogelijkheid om het dagelijkse brood te kopen. 

diensten

Strategieontwikkeling, conceptontwikkeling, positionering, huisstijlontwikkeling, testen en valideren.

Henk-Jan van Maanen (rechts op de foto), mede-eigenaar Bakker van Maanen over de samenwerking met IN

"In onze zoektocht naar een nieuwe identiteit zijn wij in 2013 in contact gekomen met INC. Een bedrijf midden in het Twentse landschap met bijzondere waarden. Het team van INC heeft zelf eerder een grote transitie ondergaan qua bedrijf en onze eerste kennismaking was erg vernieuwend en anders dan dat je in eerste instantie zou verwachten. INC heeft ons intensief begeleid om te komen tot een geheel nieuwe strategie en inzichten over zelfsturing en ontwikkeling. Voor ons zeker geen hype, maar een verandering waarbij wij met elkaar richting hebben gegeven aan onze nieuwe rol. INC maakt het waar om echt onderdeel te worden van de bedrijfsvoering, dat geeft extra verbondenheid en voor ons een meer dan fijne samenwerking."

Van Maanen oude stijl

Bovenstaande is een van de oude winkels van voormalig Meesterbakker Van Maanen. De winkels waren ingericht op snelheid en verkopen. Het ambacht was in deze vorm ver te zoeken, paste niet meer in de tijdsgeest en belangrijker: het past niet bij de visie van het bedrijf.

testen en valideren

pilot store

Geïnspireerd door het oude ambacht is een pilot store ontworpen die de eerste contouren van de nieuwe visie van Bakker van Maanen zichtbaar maakte. Midden in de winkel werd weer gekneed en gebakken. De geur van vers brood was terug in de straat. Hoewel het concept veel klanten naar binnen trok werd er weinig gekocht. Het ambacht trok mensen naar de winkel, echter vonden klanten de drempel om te kopen te hoog, omdat ze teveel het idee hadden dat ze in de bakkerij stonden.

definitieve versie

ontmoeten met brood als verbinder

Door de pilot winkel is er veel feedback verzameld dat uiteindelijk de basis heeft gevormd voor het definitieve winkelconcept. Een belangrijke toevoeging was de oorspronkelijke buurtfunctie van de bakkerswinkels, waarbij de buurt samen kwam om elkaar te ontmoeten en het dagelijkse brood te kopen. Dit is de basis geweest voor het nieuwe concept: de ontmoeting terug brengen in de buurt. Hierbij staan mensen en producten, ontmoetingen, leiderschap van de winkels, geluk en verbondenheid met de buurt centraal. Brood werd een middel om te verbinden.

betekenisvolle partnership

INC heeft het innovatie- en strategieproces bij Bakker van Maanen meer dan 3 jaar begeleid. Een betekenisvolle partnership waarbij we naast een nieuw retailconcept ondersteunt hebben bij het ontwerpen van een nieuwe organisatiestructuur en het vormgeven van nieuwe leiderschapsmodellen. 

Bakker van Maanen in de media:

MT: Waarom de grootste ambachtelijke bakker op zelfsturing overstapte

Video: Ministerie van Economische Zaken: de grote verandering